IPCIn de zoektocht naar een nieuwe aanpak van wereldoriëntatie, hebben wij een visie geformuleerd over wat wij belangrijk vinden in het leren van kinderen. In deze visie staat dat: · we het belangrijk vinden dat kinderen betrokken zijn bij hun leerproces · hun nieuwsgierigheid geprikkeld wordt · kinderen van en met elkaar te leren · de lesstof vakoverstijgend wordt aangeboden · we graag werken met actueel materiaal.
In het aanleren van de basisvaardigheden, rekenen, lezen en taal, beogen we kinderen door middel van diverse werkvormen meer te betrekken bij het leren. We willen bij kinderen een kritische houding ontwikkelen waarbij ze leren wat ze doen en met welk doel.
Voor de wereldoriënterende vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, maar ook maatschappijleer/burgerschapsvorming, willen we werken met actuele materialen waarbij kinderen leren vanuit betrokkenheid. Hierbij gaat het niet alleen om het aanleren van kennis, maar zeker ook om het aanleren van vaardigheden die zij nodig hebben in de toekomst. Te denken valt bijvoorbeeld aan samenwerken, presenteren, omgaan met ICT en opzoeken van informatie.
Vanuit bovenstaande aandachtspunten hebben we ervoor gekozen om vanaf groep 3 te werken met het IPC, International Primary Curriculum. Dit sluit aan bij het werken vanuit thematische doelen zoals in de groepen 1 en 2 al gewerkt wordt. Het lesmateriaal van IPC bestaat uit zogenaamde Units (Thema’s). Voor elke bouw (milepost) zijn speciale units ontwikkeld die aansluiten op de ontwikkelingsfase en belevingswereld van het kind in die periode. Een Unit bestaat uit een centraal thema en heeft een aantal leerdoelen. Hieruit komen de leeractiviteiten voort.
In elke unit, thema, komen verschillende vakgebieden aan de orde, zodat de kinderen ook leren vanuit verschillende invalshoeken naar een onderwerp te kijken. De activiteiten zijn zo ontwikkeld dat aan verschillende talenten en vaardigheden van kinderen aandacht besteed kan worden.
Door het aanbieden van thematisch onderwijs is er veel ruimte voor eigen inbreng van kinderen bij de inhoud en vormgeving van het leren. We sluiten aan bij vragen die de kinderen zelf inbrengen en stimuleren hen om zelf de antwoorden te zoeken en te formuleren. Daarbij wordt veelvuldig gebruik gemaakt van coöperatieve werkvormen. De keuze van de units wordt onder andere bepaald door de kerndoelen. Binnen de units wordt gewerkt vanuit een thema, bijvoorbeeld chocola. Er worden doelen gesteld, bijvoorbeeld "Ik weet waar en hoe cacaobonen groeien" en er worden activiteiten geselecteerd waardoor kinderen zich richting het doel kunnen ontwikkelen. Door diverse activiteiten en werkvormen worden alle kinderen verder geholpen in hun ontwikkeling.
Hersenvriendelijk leren Binnen IPC zijn nieuwe inzichten verwerkt over hoe kinderen leren. 90% van wat we weten over hoe onze hersenen werken komt uit onderzoek van de laatste 15 jaar. Deze nieuwe kennis heeft ook invloed op het onderwijs. IPC is gebaseerd op deze nieuwe kennis. Er worden binnen dit curriculum activiteiten ontwikkeld, die rekening houden met meervoudige intelligenties, emotionele betrokkenheid, geheugen, mindmapping en leerstijlen van kinderen. In milepost 2 en 3 is een thema Brainwave. Hierin onderzoeken kinderen wat hun leerstijl is en krijgen zij inzicht in leerstijlen van anderen. Resultaat hiervan is dat kinderen gebruik kunnen maken van elkaars talent!
We vinden betrokkenheid van ouders ook belangrijk. Ouders worden daarom aan het begin van een thema geïnformeerd over wat we gaan doen. Het thema wordt altijd afgesloten en afhankelijk van de manier van afsluiten zijn ouders hierbij welkom. Heeft u kennis over een van de thema's? We vinden het fijn om daar gebruik van te maken!
Wat is er nog meer te vermelden over het IPC? - Het IPC is getoetst aan de kerndoelen van ons onderwijs. - De onderwijsinspectie heeft het IPC goedgekeurd.
Wilt u hier meer over weten? www.ipc-nederland.nl
|
Agenda |
ContactRadboud Kindcentrum Slimpad 18 1851 LB Heiloo 072-5332530 info@radboudkindcentrum.nl
Op zoek naar kinderopvang?Bekijk alle Blosse opvangvormen
Ook een leuke baan in opvang of onderwijs?Kijk eens op www.werkenbijblosse.nl
Aangesloten bij | Neem contact op
| Locatie
| Social MediaZoeken |